home Zdraví Co vás připraví o velkou dávku energie?

Co vás připraví o velkou dávku energie?

Cítíte se často bez energie a pátráte, co za tím vězí? Mohou za to často maličkosti, kterým nevěnujeme pozornost a vůbec bychom je z toho nepodezírali. Podívejme se na ně z blízka.

Nemoc

Tělo nám pokaždé začne hlásit příznaky nemoci mnohem dříve, než udeří v plné síle. Máme tak možnost vyzkoušet si na vlastní kůži, jak moc (ne)jsme přítomni ve vlastním těle, zda mu opravdu nasloucháme nebo jej ignorujeme.

Častým příznakem nemoci je právě únava. Tělo vynakládá velké množství energie na vnitřní souboj s parazity a přepíná nás tak do nouzového režimu, kdy od nás žádá odpočinek. Když si nedáme říct, zakročí důrazněji, a to už nemáme jinou možnost a nedobrovolně uleháváme k potřebné rekonvalescenci.

Únava může být také příznakem chronických onemocnění. Například poruchu štítné žlázy doprovází snížená produkce tyroxinu, což je hormon, který reguluje metabolismus a spotřebu energie.

Nevhodné stravování

Nevěnujeme-li stravě téměř žádnou pozornost a ládujeme do sebe co nám přijde pod ruku, koledujeme si o velké zdravotní problémy! Rafinovaný cukr, přemíru lepku nebo nezdravé tuky najdete bohužel v drtivé většině potravin a v tradičních českých pokrmech. Vybírejte proto jídlo pečlivě a vařte lehčí jídla!

Tělo musí na zpracování potravy vynaložit obrovskou dávku energie a není se tedy čemu divit, když nás po „guláši s šesti“ přepadá velká touha po spánku.  

TIP: Upravte si jídelníček a doplňte stravu o zdravé a plnohodnotné potraviny. Zdravé tuky obsahují například ořechy či avokádo, přírodní cukry pak ovoce či med, bílkoviny získáte například z luštěnin. Uvidíte, že se zařazením jednoduchých a zdravých potravin se budete cítit mnohem lépe a nabití velkou dávkou energie.

Únavový syndrom

Jedná se o formu únavy, která se neváže na žádné další onemocnění. Příčina tohoto chronického syndromu není stále objasněna. Projevuje se neustálou ospalostí, kdy se vám chce spát úplně všude a v průběhu celého dne. Postiženému se neuleví ani ve chvíli, kdy se několik hodin prospí. Imunologové se věnují každému případu jednotlivě a snaží se přijít na konkrétní příčinu.

Sex

Sex a především sexuální vyvrcholení jsou sice velmi příjemným aktem, avšak zároveň obrovským požíračem energie. Proto je velmi časté, že potom doslova odpadnete a usnete.

TIP: Vyzkoušejte (třeba jen ze zvědavosti) techniky pomalého a vědomého milování, které je naopak obrovským zdrojem kumulující se vnitřní energie, kterou využijete pro další činnosti.

Jedná se samozřejmě stále o krásný akt milování, ovšem jdete při něm do hloubky, zakořeňujete se ve vlastním těle, vnímáte každý pocit. Důležité je zbavit se představy, že úspěšné zakončení sexu rovná se vyvrcholení. Dokážete se milovat bez takového očekávání? Zjistěte si o vědomém milování více!

Dehydratace

Nemáte problém s pitným režimem? Únava je projevem také tohoto problému. Může vás také trápit malátnost či suchá pokožka.

TIP: Snažte se omezit kofeinové nápoje a sůl v jídle, které tělo odvodňují. Pohlídejte si vypité množství tekutin a pijte ideálně čistou vodu a bylinné čaje. Skvělým detoxikačním nápojem jsou také zelené smoothie a kokosová voda.

(Ne)spánek

* Nedostatek spánku.

Pro většinu osob asi nejpřirozenější a nejlogičtější argument. Nevyspalí = unavení. Jednou za čas vám ponocování či nedostatek spánku zásadně neublíží, ale vytvořením špatných spánkových návyků či nespavostí si koledujeme o závažné zdravotní problémy.

TIP: Je-li vaše nespavost spíše psychickou záležitostí, pokuste se naučit zklidnit myšlenky a vyzkoušejte meditování, četbu knih či cokoliv jiného, co vás udrží v přítomném okamžiku a zklidní vaši mysl.  

 Nadměrná spavost.

Nadbytek spánku nám dokáže také pořádně zavařit. Může to být dokonce tak unavující stav jako při spánkové deprivaci. Snažte se dodržovat spánkovou hygienu a vyhýbejte se celodenním prospaným víkendům. Výjimku tvoří pouze rekonvalescence při nemoci.  

Těhotenství

V tomto období žena pociťuje nezvyklou únavu velmi často. Příčinou jsou metabolické změny a změny hladiny hormonů. Tělo musí podávat jiné výkony, než tomu bylo před oplodněním, a tak je přirozeným vedlejším produktem vyčerpání. V pozdních fázích těhotenství je příčinou únavy zvýšená váha a snížená pohyblivost.

Pečlivě na Facebooku

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

seventeen + five =